0,00 Kč

Po stopách tajemství Mezinárodního setkání sběratelů hlavolamů aneb International Puzzle Party

Vloženo: 07. 03. 2018

Jen skalní sběratelé jsou zváni na tuto hlavolamovou slavnost, ukrytou před zraky veřejnosti

Autor: Eric Grundhauser (23. 9. 2016)

Autor překladu: David Jůna

Typický stůl na mezinárodním setkání sběratelů hlavolamů (International Puzzle Party), 2016.
(Foto: Jerry’s Mechanical Puzzle Collection / Použito se svolením)

 

 

Na utajeném místě, o kterém předem ví jen úzký okruh pozvaných, se každoročně koná večírek milovníků hlavolamů.

Scházejí se na něm fanoušci, výrobci i sběratelé, aby navzájem sdíleli nejnovější nápady, výtvory a inovace na poli mechanických hlavolamů. Skříňky s tajným otvíráním, „nemožné“ hlavolamy důmyslně vložené do skleněných lahví, či zdánlivě jednoduché skládačky – to vše a mnohé další unikátní výtvory předních světových tvůrců je možné spatřit během Mezinárodního setkání sběratelů hlavolamů neboli International Puzzle Party (IPP). Pokud patříte mezi pozvané.

Během minulého století začala postupně kolem her a hlavolamů jako Rubikova kostka a podobné mechanické hříčky, vyrůstat kultura oddaných fanoušků a sběratelů. Teprve až od doby pořádání srazů IPP však tato pestrá skupina nadšenců získala vhodnou příležitost pro vzájemná setkávání a sdílení svých nápadů. „Luštění hlavolamů může vypadat jako zábava, u které si člověk vystačí sám,“ říká Nick Baxter, kapitán amerického hádankářského týmu (U.S. Puzzle Team) a současný ředitel a organizátor IPP. „Sdílení v tom ale hraje důležitou roli. Proto se lidé, které baví řešit hlavolamy, taky velice rádi dělí s ostatními o své zážitky a zkušenosti.“

Mezinárodní setkání sběratelů hlavolamů se poprvé uskutečnilo v roce 1978, kdy Jerry Slocum, vědec a proslulý sběratel, uspořádal ve svém obývacím pokoji první hlavolamovou párty pro pečlivě vybraný okruh sběratelů. Z tohoto srazu spřízněných nadšenců se vyvinula každoroční tradice, jejíž pověst se postupně šířila sběratelskou komunitou a akce začala lákat k účasti stále více lidí, kteří sbírají či prodávají hlavolamy. „Už tenkrát v počátcích mělo setkání mezinárodní rozměr,“ vzpomíná Baxter. „Konalo se v Los Angeles, ale lidé přijížděli i z Evropy nebo Japonska.“

Pořádání IPP se začali postupně ujímat organizátoři po celém světě. Devátý ročník v Tokiu byl prvním, který se konal mimo území Spojených států, a od té se v pořádání sběratelských mítinků pravidelně střídá Evropa, USA a Japonsko.

Na devatenácté setkání v roce 1999 poprvé přijel i přední český sběratel RNDr. Jaroslav Flejberk, který se od té doby snaží IPP každoročně navštěvovat. V roce 2008 se také podílel na organizaci setkání v Praze, které se dočkalo mimořádného úspěchu jak vzhledem k počtu sběratelů, tak i díky skvělému programu.

 

„Bitten Biscuits“ („Nakousnuté sušenky“), autor JinHoo Ahn (Foto: IPP, použito s laskavým svolením)

 

 

Od svého založení se IPP stalo pomyslným středobodem hlavolamové komunity a místem, kde sběratelé ze všech koutů světa nacházejí podporu pro své aktivity. „Překvapilo mě, že existují stovky lidí, kteří se zajímají o mechanické hlavolamy,“ říká JinHoo Ahn, sběratel a designer, jehož třídílná symetrická skládačka „Bitten Biscuits“ („Nakousnuté sušenky“) byla na letošní IPP oceněna čestným uznáním. „U nás v Koreji nenajdete téměř žádné sběratele hlavolamů, takže to byl skvělý zážitek potkat na IPP lidi se stejnými zájmy.“

„IPP pro mě hodně znamená,“ potvrzuje další účastník, maďarský sběratel Péter Gál, jehož hlavolam „Matchbox Playground“ („Zápalkové hřiště“) se v letošní soutěži umístil mezi nejlepšími návrhy. „Je vzrušující potkat se s tolika lidmi, kteří sdílejí stejnou zálibu, a přitom jde zároveň o nesmírně rozmanité osobnosti.“ Setkání se vždy vyznačují atmosférou kamarádství a spřízněnosti, nicméně k získání přístupu na IPP je zapotřebí víc, než jen přátelské podání ruky.

Nick Baxter se poprvé zúčastnil IPP v roce 1993 a od té doby se stal nedílnou součástí každoročních setkání. Před čtyřmi roky převzal po Jerry Slocumovi roli hlavního organizátora. V souladu se Slocumovou původní představou se snaží koncipovat IPP i nadále jako akci, kterou pořádají sběratelé pro sběratele, a stále zachovávat přísná pravidla umožňující účast výhradně členům sběratelské komunity, jen s občasnou výjimkou v podobě speciálních hostů (mezi než patří i spoluzakladatel našeho portálu „Atlas Obscura“ Joshua Foer). Kontaktům s tiskem se pořadatelé vyhýbají a kromě vyhlašování výsledků soutěže o nejlepší hlavolam roku téměř žádné jiné informace nezveřejňují.

 

 

 

„Matchbox Playground“ („Zápalkové hřiště“), autor Péter Gál (Foto: IPP, použito s laskavým svolením)

 

 

Důvodů pro atmosféru utajování kolem IPP je několik, vysvětluje Baxter. „Částečně jde trochu o ,paranoiu‘ ze strany Jerryho, protože se občas stávalo, že na sběratelskou párty pronikli i čínští výrobci padělků, kteří se snažili dostat se tak k novým nápadům.“ Většina účastníků se sbírání nebo vymýšlení hlavolamů věnuje jen ve svém volném čase a nepřijíždějí na IPP jako na obchodní jednání, na němž chtějí prodat své nápady, natož aby si je tu nechali někým ukrást. Jako podezřelí jsou vnímáni i lidé, kteří hlavolamy sice vyrábějí, ale skutečnou sběratelskou vášeň postrádají. „Pokud je někdo výhradně designer a je přesto pozván na setkání, znamená to, že společenství uznává jeho přínos a zásluhy, a může se proto stát součástí komunity,“ říká Baxter.

Dalším omezujícím faktorem je kapacita. Setkání sběratelů pořádaná v USA a Evropě dnes může navštívit kolem 200 lidí. V Japonsku je to kvůli komplikacím při cestování o něco méně, ale i tam se účastní více než stovka sběratelů.

Získání přístupu na některé ze setkání IPP je hlavolamem svého druhu, přičemž jehož „řešením“ je životní styl zasvěcený sběratelské vášni. Na šťastlivce, kteří obdrží pozvání, čeká víkendový pobyt v hlavolamovém ráji.

 

 

Nikdy nepřestávejte luštit. (Foto: Jerry’s Mechanical Puzzle Collection / Použito se svolením)

 

Jak uvádí Baxter, celá akce se obvykle koná v průběhu několika dní, kdy kromě banketů, přednášek a prohlídek hostitelského města jsou hlavní součástí IPP dvě události: tzv. „Exchange“ (Výměna) a „Párty“.

„První zajímavou událostí je Výměna, kam každý z přihlášených účastníků přináší hlavolam, jehož je buď autorem, nebo výrobcem,“ říká Baxter. Každý přinese hlavolam, který vyrobil, a postupně si navzájem vyměňuje své exempláře se všemi ostatními účastníky. Pokud tedy s sebou přivezete 72 kopií svého hlavolamu („myslím, že v Japonsku [2016] jsme měli asi 72 účastníků,“ vzpomíná Baxter), nakonec odjíždíte se 72 nejrůznějšími novými hlavolamy pro svou sbírku, a také s mnoha překvapeními. „Běžně se stává, že někdo přinese na Výměnu hlavolam, který vymyslel, a potřebuje najít někoho, kdo by jej vyráběl, protože sám nemá k výrobě podmínky nebo schopnosti. Někdo jiný zase hlavolam vymyslí a zároveň i vyrábí, nebo jde o nějakou formu spolupráce. A někdo třeba nepatří do žádné z těchto kategorií,“ vysvětluje Baxter. Jediným pravidlem je, že nemůžete přihlásit hlavolam, který je komerčně dostupný na trhu a který by už někdo mohl mít ve své sbírce.

 

 

„Match Boxes Puzzle“, autor Sam Cornwell (Foto: IPP, použito s laskavým svolením)

 

 

Druhou hlavní událostí je tzv. Párty, která se obvykle koná následující den po Výměně. Na Párty mají sběratelé možnost představit své sbírky nebo výtvory ve větším rozsahu. „Párty je v podstatě něco mezi výměnným obchodem a veletrhem, kdy každý z účastníků má k dispozici svůj stůl a buď prodává hlavolamy z vlastní produkce, nebo přeprodává hlavolamy někoho jiného, anebo nabízí k odkoupení ze svých sbírek kusy, o které už nemá zájem,“ říká Baxter. V prvních ročnících IPP si lidé většinou hlavolamy vzájemně vyměňovali, ale jak se komunita rozrůstala a sběratelé si začali být vědomi relativní hodnoty hlavolamů ve svých sbírkách, výměňování bylo postupně nahrazeno transakcemi v hotovosti.

Po skončení Párty jsou na závěr IPP vyhlašováni vítězové soutěže „Nob Yoshigahara Design Competition“ (nazvané na počest proslulého japonského sběratele a designera). O vítězích rozhoduje porota složená ze sběratelů (jejím členem je i Nick Baxter), která hodnotí přihlášené hlavolamy podle řady kritérií, jako je např. ztvárnění nebo nápaditost. Kromě toho jsou udělovány i další ceny, o kterých hlasují sami účastníci. Ocenění získaly v průběhu let všechny typy hlavolamů, protože trendy v této oblasti se neustále střídají jako příliv a odliv. „Během prvních pár let to vypadalo, že vysoce sofistikované japonské dřevěné hlavolamy jsou automatickými kandidáty na vítěze,“ říká Baxter. „Jeden z designérů tenhle typ nazval „Big Wood“ („Mocné dřevo“), což je eufemismus pro luxusní zdobené dřevěné hlavolamy, které udělají dojem na každého. V posledních letech pro změnu stoupají v oblibě hlavolamy z kategorie „twisty puzzles“ (tzv. rotační hlavolamy, jejichž nejznámějším zástupcem je Rubikova kostka), mimo jiné díky pokrokům v oblasti 3D tisku.

Ale klíčem k tomu, jak vyhrát cenu v soutěži IPP o nejlepší hlavolam, se může stát cokoli. Baxter se například zmiňuje o jednom vítězném hlavolamu typu „packing puzzle“, sestávajícím z jediného dílku, který bylo zapotřebí vložit do dané krabičky. Mohl být přitom vložen pouze při jediné možné orientaci, a to kvůli magnetům zabudovaným uvnitř dílku. Ačkoli šlo o jednoduchý hlavolam, jeho nápaditost si zasloužila ocenění. „Je to onen druh ,Aha!‘ momentu, ať už při vlastním řešení nebo ve zpracování hlavolamu, co bývá v poslední době oceňováno stále častěji,“ dodává Baxter.

 

 

„Marbles Cage“ („Kuličky v kleci“), autor Volker Latussek (Foto: IPP, použito s laskavým svolením)

 

 

Velkou cenu poroty za rok 2016 získal hlavolam „Marbles Cage“ („Kuličky v kleci“), jehož autorem je sběratel a designér Volker Latussek. Jde o zdánlivě jednoduchý hlavolam, tvořený krabičkou ve tvaru krychle s otvory ve stěnách, a několika kuličkami, které je zapotřebí z krabičky vyndat a pak vložit zpět. Ale i pro Latusseka, který sbírá hlavolamy téměř 25 let a IPP navštěvuje od roku 1997, spočívá smysl těchto akcí především v setkání s komunitou spřízněných nadšenců. „Je to vždycky skvělé vidět zase ostatní kluky osobně, debatovat a vtipkovat s nimi,“ říká.

Jména účastníků a vítězů jsou po skončení IPP zveřejněna na webových stránkách soutěže (puzzleworld.org), další diskuse o proběhlých událostech se ale odehrává už jen v rámci neveřejného diskusního fóra či na stránkách IPP chráněných přístupovým heslem, zpravidla tedy mimo jakoukoli pozornost médií. V roce 2016 se IPP setkání uskutečnilo počátkem srpna v japonském Kyotu. Jestli už bylo rozhodnuto o termínu a místě setkání IPP 2017, to vědí jen „zasvěcení“.

 

_______________________________________

Překlad:  David.Juna@email.cz



Hry a hlavolamy - Maloobchod, hlavolamy, deskové hry, ježek v kleci, rubikova kostka, puzzle, šachy, dřevěné hlavolamy. Osobní odběr po dohodě na telefonu 608702146
Nabídka obchodu
Newsletter
Chcete dostávat informace o slevách, akcích a novinkách z našeho obchodu na email?:

Ověřeno zákazníky
  • 24.02.2024 Anonymní
  • 22.02.2024 Anonymní
  • 18.02.2024 Anonymní
    rychle a kvalitne
  • 28.01.2024 Anonymní
  • 17.01.2024 Anonymní
    Komunikace na výbornou a děkuji. Jana K.
  • 12.01.2024 Anonymní
  • 12.01.2024 Anonymní
    Vše OK

Další recenze našich zákazníků

Hry a hlavolamy

Kontaktujte nás:

Telefon: +420 608 702 146

E-mail: jflejberk@seznam.cz

Informace

Doprava a platba

Články a aktuality

Sledování zásilek

Kontakt

Obchodní podmínky

Obchodní podmínky

Reklamace

Výměna zboží

Odstoupení od kupní smlouvy

Ochrana osobních údajů

Sledování zásilek



Platby